EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Отровни дрехи на модни марки

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Отровни дрехи на модни марки

mail10:45 | 25.11.2012прегледи 13260 коментарикоментари 0


 

 

Модни марки продават облекла, замърсени с опасни химикали, според доклад на Greenpeace International. Опасните химикали се разграждат до вещества, нарушаващи хормоналния баланс на човека и могат да причинят рак, когато са освободени в околната среда. "Грийнпийс" изследва дрехи от 20 водещи модни марки, но сред тях единствено в дрехи на компанията „Zara” са открити опасни за здравето субстанции. Разследването "Токсични нишки”, обхваща тестове на 141 дрехи. Докладът разкрива връзката между текстилни производствени съоръжения, използващи опасни химични вещества и наличието на химически съставки в крайните продукти.
През април 2012 г. бяха закупени общо 141 броя мостри дрехи в 27 държави по целия свят от оторизирани търговци. Според етикетите, тези дрехи бяха произведени в най-малко 17 страни, основно в глобалния юг. Въпреки това, страната, в която са произведени дрехите, не беше изписана на етикетите на 25 от тях, което е симптоматично за недостатъчната прозрачност на тази промишленост относно производствените й практики. Дрехите, произведени за мъже, жени и деца, включват дънки, панталони, тениски, рокли и бельо, и са направени от изкуствени и от естествени тъкани; 31 от мострите имаха пластизолен печат и точно тази част от плата беше тествана за фталати и етоксилиран нонилфенол (ЕНФ).
Част от откритите химикали съдържат високи нива на токсични фталати (в 4 от дрехите), както и причиняващи рак амини заради употребата на азо багрила (в 2 от дрехите). Беше открит и ЕНФ в 89 от дрехите (почти две трети от всички тествани). Този резултат не се различава от резултатите от разследванията от 2011г. относно наличието на тези вещества в спортни облекла. Беше открито наличието на много други видове потенциално опасни промишлени химикали в голям брой от тестваните продукти.

Ключови разкрития
В 89 от дрехите беше открит ЕНФ (или в 63% от всички тествани артикули). Нивата варираха от 1 ppm* до 45,000 ppm.
Всички марки, чиито артикули са тествани в това изследване, имат поне един продукт, който съдържа уловими нива ЕНФ. Такива нива има и в поне един от артикулите в 13 от 18 държави, в които са произведени, както и в 25 от 27 страни, в които се продават тези продукти.
Нива по-високи от 100 ppm бяха открити в 20% от пробите от сегашното изследване. По-високи нива на ЕНФ бяха открити в по-голям процент от пробите, отколкото при предишните изследвания, въпреки че резултатите в крайна сметка са подобни. Нива на ЕНФ над 1,000 ppm бяха открити в 12 от пробите, а в предишното изследване имаше само 2 такива проби.
Марки с проби от дрехи, съдържащи най-високо съотношение от ЕНФ – т.е. над 1,000 ppm – са C&A(една проба), Mango (три проби), Levi's (две проби), Calvin Klein (една проба), Zara (една проба), Metersbonwe (две проби), Jack & Jones (една проба) и Marks & Spencer (една проба).
Фталати бяха открити във всички 31 проби от дрехите с тъкани с пластизолен печат. Много висока концентрация беше открита в четири от пробите. От тези четири дрехи, две бяха произведени за Tommy Hilfiger (37,6% и 20%), а друга за Armani (22,3%). Четвъртата проба, съдържаща 0,52%, беше от дреха, произведена за Victoria's Secret.
Два артикула, произведени за марката за бърза мода Zara, съдържаха азо багрила, отделящи причиняващи рак амини. Въпреки че откритите нива бяха в законовите ограничения, всяко откриване на причиняващи рак вещества в облекла, носени от хора, е недопустимо Химическото изследване също откри много и различни промишлени химикали или химически групи, от които пет са класифицирани като 'токсични' или 'много токсични за водни организми', въпреки че концентрацията им не можеше да бъде изчислена.
Бърза мода
Част от марките, включени в това изследване, бяха марки за 'бърза мода', които отговарят на предпочитанията на потребителите, като предлагат нови модни тенденции през много кратки периоди. Това е възможно чрез натиск върху снабдителите да доставят стоките при много кратки срокове, което подтиква към безотговорни практики и заобикалянето на правила за опазването на околната среда и подходящото заплащане.
Около 80 милиарда дрехи се произвеждат по целия свят, а това е еквивалентът на малко над 11 артикула на година за всеки човек на планетата. Увеличаващото се количество на произвеждани, продавани и изхвърляни дрехи води до повишаването и на свързаните с човека и околната среда щети в следствие на нашите дрехи на всеки етап от техния жизнен цикъл. Дори привидно малките количества опасни химикали като ЕНФ, които са позволени законно в облеклата, сборно водят до широкото разпространение на подобни вредящи химикали по цялата планета.
Преглед на Детокс състоянието на компаниите
Компании, поели ангажимент към кампанията Детокс са тези марки, които са се задължили да не освобождават вредни вещества и вървят към тази цел. Плановете за осъществяване на целта са в правилната посока, но трябва да станат по-конкретни. Трябва по-бързо да бъдат предприети някои стъпки. Например, Puma, Nike, Adidas и Li Ning трябва да се присъединят към H&M и C&A, а наскоро и Marks & Spencer, които поеха ангажимент да разкриват в интернет изпускането на опасни химикали от някои от своите снабдители през следващите три месеца. Всички тези компании със споделени пътни карти, както и C&A, трябва да подражават на H&M и Marks & Spencer като зададат по-ясни крайни дати и процедури за проверки, които ще покажат, че са достигнали нулево изпускане на опасни често използвани вещества като ЕНФ.
Детокс грийнуош са тези компании, които са заявили намерение да изпълнят целите на кампанията за нулеви нива на изпускани опасни вещества и които са се включили в дейностите и процесите от пътната карта, но не са се ангажирали правдоподобно, нито пък са поели те самите някаква инициатива. Такива са например G-Star Raw, Jack Wolfskin и Levi’s. Тези марки трябва да преосмислят частичното поемане на ангажимент и да приемат изцяло премахването на опасни химикали и да разработят индивидуален план за действие, за да осъществят своите задължения към Детокс кампанията.
Мудни участници и злодеи по отношение на Детокс кампанията: това са тези компании, чиито програми за управление на химикалите тепърва трябва да поемат ангажимент към целта за нулево освобождаване на опасни химикали. Такива са например PVH (Calvin Klein, Tommy Hilfiger), Mango и GAP. Злодеите са тези компании с никаква или почти никаква програма за управление на химикалите и не поемат никакъв ангажимент към постигането на целта за нулево изпускане. Такива компании са например Esprit, Metersbonwe, Victoria’s Secret. Тези марки трябва публично да поемат ангажимент към Детокс кампанията, който да преобрази техния подход към опасните химикали, се отбелязва в доклада.
Ролята на правителствата
"Грийнпийс" призовава правителствата да поемат политически ангажимент към целта за нулево освобождаване на опасни химикали в рамките на едно поколение, въз основа на принципа на предпазните мерки, включително превантивния подход чрез избягване на производството и използването и, следователно, излагането на опасни химикали. Този подход трябва да има в основата си принципа на заместване, например, опасните химични вещества постепенно да биват заменяни с по-безопасни алтернативи, и да включват отговорността на производителя, за да бъдат въведени иновации и да се елиминират такива химикали. Като важна първа стъпка към този процес, трябва да бъде създаден динамичен списък на опасните химични вещества и препарати, който да включва химикали като ЕНФ и фталати като приоритетни за премахване, както и публично достъпен регистър с данни относно изпускането на емисии и опасни вещества.
Ролята на потребителите
Като граждани на света и потребители, ние можем да използваме нашето влияние, за да се случи тази промяна. Заедно можем да изискваме от правителствата и от компаниите да действат сега, за да постигнат детоксикация на нашите реки, детоксикация на нашите дрехи и, в крайна сметка, детоксикация нашето бъдеще. Миналата година, благодарение на глобалната власт на хората, шест международни компании - Puma, Nike, Adidas, H&M, Li Ning и C&A – се включиха в кампанията „Предизвикателството Детокс“ и поеха ангажимент да работят със своите снабдители с цел да се намалят злоупотребите с токсични вещества.

*1ppm = 0.0001%
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg